Apa tu friend zone? Dan satu tip penting macam mana untuk jangan masuk/keluar dari friend zone

Wikipedia: In popular culture, the "friend zone" refers to a platonic relationship wherein one person wishes to enter into a romantic or sexual relationship, while the other does not. It is generally considered to be an undesirable situation by the lovelorn person.[1] Once the friend zone is established, it is said to be difficult to move beyond that point in a relationship.

Basically seorang kawan yang korang dah lama kenal, mungkin suka tapi tak pernah nak cuba ajak dia keluar 1 to 1 – maybe sebab dah lama sangat dah kawan, takut dia tak rasa apa yang anda rasa, takut spoil friendship dan macam2 lagilah.Selalunya mereka deny yang diorang ada apa2 tapi spend masa yang sangat banyak utk orang tu samada dari segi fizikal atau emosi . Contohnya: borak berjam2 tentang masalah ofis, pergi kenduri bersama, belikan benda2 mereka suka, selalu mendengar keluhan dan memberi pandangan positif, buat benda2 menarik bersama (tak kira berdua atau dengan kawan2 lain dan lain-lain.

Kalau ikut Wikipedia, katanya ‘to be difficult to move beyond that point in a relationship’. Is this a lost hope? Bagaimana jika anda rasa anda nak bagi one last try sebelum anda decide nak move on atau start cari teman lelaki/perempuan dengan serius?Selalunya lelaki atau perempuan kita akan cepat letak orang ini di kategori ‘kawan’ /’boleh lebih dari kawan’. Bila once mereka dah letak kita dalam kategori tersebut, susah untuk mereka mengubah fikiran. Memang susah tapi kalau anda hint dengan betul, insyaAllah masih ada harapan.

Ada banyak cara-cara untuk mula tunjuk – dan kalau dia sedar mungkin dia boleh terima (kecuali dia dah start jumpa orang lain). Waktu terbaik utk start buat ialah waktu masing-masing single…kalau dah jumpa orang lain tu, maybe it’s best you pun move along.


Tapi tip penting yang you boleh buat bermula hari ini ialah –JANGAN JADI RELATIONSHIP THERAPIST DIA. Lepas ni, stop dan jangan lagi melayan cerita dia keluar dengan mamat ni la, minah ni…kenapa mamat ni buat macam tu la, kenapa perempuan tu buat macam ni la….dan you pun dengan baiknya kata…tu lah you, buat la macam ni, macam tu….dengan memberikan lagi kata2 semangat untuk dia pursue dengan orang tu dan tutup sendiri apa2 peluang untuk cuba keluar dengan si dia. Dia akan  menganggap anda sebagai kawan yang baik dan setia kerana selalu ada untuk support dia di masa susah dan senang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan