Tips melayan kerenah orang yang suka complain/ merungut/negatif

Memandangkan Ramadhan nak dekat, ini mungkin topik yang bagus nak cerita. Sekali sekala pasti kita akan jumpa orang yang negatif. Selalunya kita tak perasan sebab ada yang kaki complain 24 jam benda semua negatif sampai kita dah naik biasa dan ada juga yang suka complain tentang apa2 yang berkenaan diri dia dan orang sekeliling dia. Macam mana nak tahu mereka orang negatif?Tak semua orang tahu macam mana nak handle orang yang negative ni. Bila berdepan dengan mereka ni,kita akan rasa down, kita akan cermin diri kita dan mula berfikir apa salah saya, teruk sangat ke saya ni…walaupun berdepan dengan mereka ni 15 minit sehari, impak dia boleh menyebabkan kita berasa sangat teruk/sedih untuk beberapa jam ataupun hari.

1.       Kaki complain 24 jam ( pasal semua benda)
  • Orang yang complain pasal hampir semua benda setiap hari. Makanan, kawan-kawan, kawan kerja, kerja, rumah, traffic jam dan semua benda dalam hidup dia. Secara umumnya dari semua benda kecik hinggalah ke semua benda besar pasti dia akan cari sebab utk complain.
  • Selalunya sinis dalam semua hal dan selalu buruk sangka tentang niat orang – hampir semua orang.
  • Selalu mencari jawapan ke arah negatif. Contoh – ‘ala sure tak jadi punya. Cuba lah, mesti sama je macam sebelum ni’.
  • Kalau kita share tentang sesuatu achievement atau sesuatu yang bagus, pasti kita akan mendapat response menyakitkan hati atau mengatakan benda tersebut tak patut berlaku atau benda tersebut itu tidak benar.
  • You tunjukkan dia sesuatu ke arah positif, sure kena kritik habis.
  • Jika bercerita tentang kejayaan benar tentang seseorang mendapat wang dengan banyak, pasti kena tegur dengan teruk.
  • Dia akan bagitahu cara dia yang lebih hebat dari orang yang orang yang berjaya tadi.
  • Salah orang, salah orang, salah orang. Sentiasa je ada orang atau benda yang nak di salahkan atau kena hentam.
  • Even if you boleh tolong diorang settle masalah diorang hari ni, besok diorang tetap akan cari masalah lain untuk complain.

  Si pemusnah harga diri (self esteem)
  • Dari muka boleh tahu, monyok je memanjang.
  • Dia akan buat you rasa diri you teruk bila you banding dengan dia, buat rasa diri you kekurangan,     kadang2 dengan niat.
  • Suka membandingkan dan hentam orang lain – Contoh: Anda beli basikal baru untuk bawa suka2. Anda rasa bagus dan gembira dengan basikal baru anda. Jumpa dengan kawan negatif ni dia akan kata something like ‘oh, cantik basikal you. I ada juga tengok, tapi I tak suka sebab brake dia cepat haus.’ Why can’t they just be happy for you? Kata je la ‘ Oh, nice bike!’ pun dah buat orang happy, kan?                                                                                                                                          

Orang-orang macam ni memang suck the life out of you. They drain you and leave you to dry. You boleh go on berhari-hari fikir apa you buat salah dan tak tahu apa pun salah you.

So, macam mana nak menangani orang macam ni?
  • Bila mereka cerita pasal benda negative, beri jawapan yang pendek – oh/I see/Ok. Bila nampak mereka ke arah positif atau beri kata2 positif, walaupun ciput, beri kata2 semangat mengesahkan pendapat atau benda2 yang diorang buat.
  • Lepak berkumpulan. Kalau you lepak berkumpulan, semua orang yang ada akan serba sedikit tanggung perasaaan negatif orang tersebut. Kadang2 ada kawan anda pandai mengambil hati dan akan membawa keluar perasaan positifnya.
  • Pastikan apa objektif komen mereka – terutamanya jika komennya menyakitkan dan ditujukan kepada anda. Jika anda ada seorang kawan yang suka memberi komen negatif, membuat anda rasa kekurangan,cuba tengok bila dia borak dengan rakan2 anda yang lain. Adakah dia juga beri mereka komen negatif? Jika ya, komen dia tak semestinya kepada anda, itu  cuma cara dia. Anggap saja diri orang itu begitu.
  • Cerita topik-topik yang tak serius. Cerita pasal movies, sukan, hobi etc. Sebab mungkin ada sesetengah topik memang sangat sensitif utk dia – kerja, famili atau kewangan. Jadi cuba elak dari bertanya tentang topik2 ini.
  • Hadkan masa korang spend dgn mereka.
  •  Cuba untuk tidak menilai/mengagak tentang mereka – nanti kita pun jadi macam dia.
  •  Jangan cuba bagitahu mereka salah. Buang masa je. Bila berlawan dengan benda2 negatif, kita akan berikan ia kekuatan dan kuasa. Ingat kita cuma tunjuk arah yang kita rasa benar. Selebihnya adalah pilihan mereka.
Don’t let them get to you. Some people are not ready to change and don’t want to change. They probably have been let down way too much to see that things can turn for the better. Now days, when I meet these people, I try keep my positive side up and tell myself there is nothing wrong with me or what I am doing. Belajar untuk tukar topik perbualan dengan diorang dan hadkan masa anda dengan mereka. Yang penting, kena belajar bersyukur. Bila kita bersyukur the world seems like a better place. InsyaAllah and good luck!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan