Menangani tekanan di tempat kerja

Antara perkara yang wanita & lelaki kongsi ialah tentang betapa tertekannya mereka bekerja (yang menyebabkan mereka tiada masa nak memulakan hubungan- samada kerja tu sendiri / orang2 yang bekerja dengan anda. Ada tak kawan2 ofis yang tak nak lakukan perubahan? Yang buat you tak tidur malam sebab risau kerja tak settle sebab dia? Pernah tak anda ada kawan2 yang kerap kongsi masalah mereka dan setelah mereka kongsi, mereka rasa lega dan anda pula rasa penat, hilang semangat? Orang yang difficult sering merasakan yang bila mereka menyukarkan keadaan ianya memberi mereka kuasa, dapat mengawal situasi dan selalunya mereka akan dapat apa yang mereka mahukan!

Ini tips saya macam mana nak deal dengan orang/bos yang menambahkan tekanan atau "dumptrucks":


1. Jangan ambik benda personally. 
Setengah orang memang dia dah ada sejarah suka mengungkit, marah2, jerit, compare itu dan ini lama sebelum anda kenal dia lagi. Cuba tengok cara dia melayan orang lain atau kawan2 ofis anda. Kemungkinan besar dia melayan mereka sama seperti anda. Dari sini anda tahu bukan dia ada masalah dengan anda. Dia memang macam tu. See the bigger picture.
2. Jangan campur hidup peribadi anda dengan kerja.
Kalau anda mula bekerja dan terima semua kerja tak kira weekend, tengah malam etc orang akan terbiasa dan akan sentiasa menganggap anda akan melakukan atau settle kerja tersebut. Jadi, balik la waktu balik kerja - jangan duduk dan habis kerja sampai 8,9,10,11 malam (walaupun anda single dan tak ada benda nak buat!)
3.Belajar untuk tahu bila anda akan burn out/terlalu stress.
Bila terlalu stress, kita tak boleh concentrate, tak boleh tidur, sentiasa penat, cepat marah2 dll. Solution: jaga diri anda. Jangan makan kat meja ofis anda, keluar, take a walk, breathe!, take a break, spend time with your family & friends, exercise, tidur dengan cukup and jaga pemakanan. 
4. Letak keutamaan & mengatur masa.
Tengok jadual anda, tanggungjawab dan tugas harian.Buat jadual yang seimbang, keluar rumah awal untuk pergi kerja ,jangan over commit & take breaks in between.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan